melerai dendam dhati

Penyakit dendam ini boleh dkategorikn sbg penyakit serius atau kritikal jk ia sampai merosakkn orang lain. Bagaimanapn seteruk mana keadaannya, Allah swt. tetapkn bahawa penawarnya juga amat mudah. Takperlukn doktor pakar anda sendiri boleh menyembuhknnya hanya dgn satu kalimat,'MAAF' maka segala dendam dhati akan terlerai..

Sempena menyambut bulan ramadan yg hampir tiba marilah kita gunakan ia utk melerai dendam. Jangan simpan dhati kerna bimbang ia semakn parah.membusuk dn akhirnya boleh merosakkan keseluruhan iman kita.bg saya seseorang yang menyimpn dendam terhadap orang yg menyakiti hatinya xubah seperti sengaja menyimpan bara dhati. Kalaulah kita boleh membuka diri dn memahami setiap manusia xterlepas dr melakukn kesalahan dn kesilapan, sudah pasti kita akan mampu menghulurkn kata maaf dr hati yg suci, kerna kita sendiri pn kadankala xterlepas drpd melakukn dosa.

Menghulurkn maaf...bukn saja boleh membersihkn hati tp mampu menyembuhkn segala rasa terbeban yg bersarang djiwa kita selepas kita melafazkn maaf i2 secara ikhlas. Apabila hati rasa lega jiwa pn akan tenang dn syaitan pn terpaksa angkat kaki.

Sebenarnya dendam juga akn menyemarakkan rasa marah. Kemarahan i2 akn mewujudkn kebencian kita terhadap sesama manusia.selain i2 ia juga akn meniupkn api permusuhn di antara anak2 Adam. Adakah kita mahu tergolong dlm golongn i2?

Marilah kita bebaskn diri kita dr bebanan dendam ini. Akan timbul kelegaan selepas memaafkn seseorang yg telah menyakiti hati atau yg pernah berdosa pd kita akan menaikkn mertabat kita sbagai hamba Allah swt. dn umat Nabi Muhammad saw.

Wahai muslimin muslimat sekelian, hulurkan tangan, berikan salam dn katakan maaf. Saya pasti langkah pertama ini pasti akan memberikan kesan atau terapi yg amat mujarab kpd diri anda. Nikmatilah rasa lega i2 ....dan insyAllah....doa anda selepas i2 pasti tiada halangan lg kerana dendam dhati kita sudh terlerai.....

'HANYA ORANG2 YG SABAR MEMANDANG DUNIA INI DGN JELAS...'
DAN
'YANG ELOK ITU BUDI'

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © dingin salju