Itu Bukan Aku

Pada malam Israk Mikraj, kebiasaan penceramah akan bercerita tentang kisah bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. naik ke langit dan lihat macam-macam siksaan yang ALLAH swt. dah sediakan untuk orang yang buat salah dan tak bertaubat, kita rasa relaks je..Sebab apa rasa relaks je? Sebab rasa bukan aku.

Wanita yang digantung dengan rambutnya, dibakar hingga menggelegak otaknya, kita dengar itu, tapi kita rasa bukan kita, orang lain. Kita dengar ada orang yang menggunting sendiri lidahnya, kita rasa bukan kita, orang lain, padahal kita kaki mengumpat jugak.

Kita dengar orang menghantuk kepala sendiri ke dinding hingga pecah sebab tak solat, pun kita rasa bukan kita padahal kita memang selalu tinggal waktu.

Macam-macam lagi kita dengar kisah daripada Israk dan Mikraj. Boleh dikatakan saban tahun kita dengar cerita yang berulang hanya disampaikan oleh ustaz yang berbeza saja. Hampir semua kita rasakan bukan kita. orang lain. Sebab itu yang kaki mengumpat masih dengan mengumpatnya, yang kaki tak solat masih dengan tak solatnya, yang kaki menipu masih dengan tipuan-tipuannya. CukuplahTipah saja yang tertipu..

Tapi kalau kita tak buat perkara-perkara yang tak okey... memang kita patut tak payah berasa itu kita. Bagus, syabas. Tapi kalau kita buat banyak perkara yang tak okey, kita patut berasa itu kita

Alahai, kita selalu lupa dan kerap tak ingat. Sebab itulah majlis-majlis ilmu macam ceramah-ceramah agama sempena apa-apalah, Israk Mikraj ke, Maulud Nabi ke dan segala macamnya tu baik sekali, patut selalu. Sebab kita ni selalu lupa..Melayu sudah lupa pun boleh..Sama je..!!

Alahai...

Jadi, tak ke kita rasa patut kita ni selalu diperingat. Tak ke patut kita ni selalu diberi peringatan. Maka beri peringatanlah kepada orang yang lalai. Selalu kita dengar kan?

Kalau anda tak sempat untuk mendengar peringatan atau mencari peringatan, maka bacalah peringatan-peringatan itu. Bacalah kitab, bacalah buku yang menceritakan kisah Israk Mikraj.

Mari kita sama-sama beri peringatan kepada diri kita sendiri. Kalau diri dah selalu beringat dan selalu diperingatkan, isteri kita macam mana? Suami kita macam mana? Anak kita macam mana? Ayah ibu kita macam mana? Jiran dan masyarakat kita macam mana? Semua itu termasuk tanggungjawab kita. Tak gitu?

Sempena sambutan Israk Mikraj, saya seru semua orang yang cuba nak ambil kesempatan atas kepercayaan orang pada dia, sedarlah hidup kita bukan lama. Kalau kita betul seorang profesional kita akan buat kerja penuh profesional. Profesional ke kalau kerjanya tukang jahit, tapi bajunya yang kita tempah tak siap sampai empat tahun, profesional ke kalau baju yang dijahit dari kain yang sama tapi bila dah siap warnanya jadi lain-lain, bajunya warna lain, seluarnya warna lain.

Macam kita ni semua kan hamba, maka kita betul buat kerja kita sebagai hamba. Kan kita ni hamba ALLAH, maka jadilah hamba ALLAH yang benar sejati. Tengoklah Firaun tu. Kita mungkin tak jadi Firaun tapi kalau menzalimi diri sendiri dengan tak laksanakan suruhan-suruhan TUHAN, macam lebih kurang je, kan?
Marilah kita sama-sama muhasabah diri dalam mempertingkatkan iman kita dan renungkanlah kata-kata ini....

'Dinia bersifat sementara, maka kebahagiaan yang dikandungnya juga sementara, sebaliknya akhirat bersifat abadi, maka kebahagiaan yang dikandungnya juga abadi.'

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © dingin salju